Cem evi caminin müştemilatı değildir

Ali Kenanoğlu

Cem Vakfı ile Gülen cemaatinin ortaklığıyla yapılacak olan Cami ve Cem evi aynı bahçede projesi Alevi kamuoyunda farklı değerlendirmelere neden oldu. Bir kesim doğrudan Fetullah Gülen şahsında konuya tepki gösterirken bir kesimde İzzettin Doğan’ın şahsında bu projeye karşı çıktı. Bir kesim de Cami ve Cem evinin yan yana oluşuna tepki gösterdi. Önemli bir kesimde bunun bir asimilasyon getireceği endişelerini dile getirerek itiraz etti.

Ben Fetullah Gülen’in Cem evi yapmasına ve Cami ile Cem evinin yan yana olmasına itiraz edenlerden değilim. Neden mi; isteyen Cem evi yapar kimse de buna karşı çıkamaz. Ayrıca bir İslamcı parti başkanı ve bir Sünni tarikat lideri olan Haydar Baş Hacıbektaş’aCem evi temeli attı, itiraz eden olmadı. Cemi Cem evi yan yana konusu ise gayet normal ve doğaldır ki bir çok ibadethane yan yana olabilmektedir. Cami – Kilise – Havra – Sinagogu’n yan yana olduğu bir ülkede yaşıyoruz tabii ki Cami ve Cemevide yan yana olacaktır.

Ancak;

Cem evini ibadethane değil de Caminin bir müştemilatı olarak gören anlayışa itirazımız var. Cem evlerin ibadethane olmayıp bir zikir hane olduğu bu nedenle de her Cem evinin yanında bir Cami olması gerektiği şeklindeki asimilasyoncu bakışa itirazımız var.

Devletin yetkili kişileri, Devletin Din Kurumu (Diyanet) vb.kişilerin yıllardır yaptıkları bir açıklama vardır; “Cem evleri ibadethane değil tarikat hane – zikir hanedir, o yüzden Cem evlerinin yanında Cami olmalı ve Aleviler Camide namazını kılıp ibadetini ettikten sonra Cem evinde zikirlerini (Cem) yapabilirler” demektedirler.
Bu açıklamalar ile birlikte Ordu Fatsa’da ve AKP Milletvekillerinin öncülüğünde Yozgat’ın bir Alevi Köyünde Cami Cem evi birlikte yapılmıştır. Bu iki yerdeki yapıya ilişkin övgüler ve açıklamalar da tamamen asimilasyoncu bir bakış açısıyla sunulmuş, Alevilere örnek gösterilmiştir.

Cami-Cem evi projesinin yapımını üstlenen Gülen Cemaati mensuplarının ve Fetullah Gülen’in de Cem evlerinin ibadethane olduğu yönünde herhangi bir açıklamaları ve kabulleri yoktur. Gülen Cemaati de bu konuda Devlet – Diyanet gibi bakmakta ve tanımlamaktadır. Bu gerçek ortada dururken ve Cem evlerinin de Camiler gibi bir ibadethane olduğu gerçeği göz ardı edilirken yapılan bu projeyi iyi niyetli ve sembolik bir hoşgörü projesi olarak görmemiz de mümkün değildir.

Cem evleri Alevi toplumunun ibadethanesidir ve Caminin alternatifi de değildir. Biz kimseye Camiye değil de onun alternatifi olan Cem evine gidin demedik, demiyoruz, demeyeceğiz. Ancak Alevilerin de ibadethanesininCem evi değil Cami olduğu ve Alevilerin de Camiye gitmeleri gerektiği Cem evlerinin sadece zikir hane olduğu safsatasını da kabul etmedik, etmeyiz, etmeyeceğiz.

Sembolik olarak diğer inançların ibadethaneler ile Alevilerin ibadethanesi olan Cem evlerini yan yana olmasını isteyenler Antalya Belek’te yapılan Dinler Bahçesinde bulunan Cami, Kilise ve Sinagogu’n yanına bir de Cem evi ilave etmelidirler.

Alevilerin talebi Cami ve Cem evlerinin yan yana yapılması değil, Alevi inancı, ibadeti, ibadethanesi önündeki engellerle, Aleviler üzerinde yürütülen asimilasyon politikalarına son verilmesidir.

*Bu yazı evrensel gazetesi’nden alınmıştır.

Yorumlar

yorumlar

Yazar Hakkında

Benzer yazılar

Yanıt verin.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir