Bir 'Souto de Moura' var Portekiz'den İçeri…

2011 Pritzkerinin sahibi Eduardo Souto de Moura, Paula Rego Müzesinin önünde. Foto: Francisco Nogueira

Ustası Alvaro Sizanın ardından, ülkesi Portekizi ikinci kez Pritzker ile onurlandıran Eduardo Souto de Moura, Jürinin gönlünü; tevazu ve ihtişam, mahremiyet ve teşhir gibi karşıt anlamlı birliktelikler üzerine kurulu mimari uygulamaları ile çeldi. Taze Pritzkerli Mouranın, Avrupa coğrafyasını kat eden projelerini ve ödül sonrası yapılan açıklamaları sizin için derledik.

Hem ince, hem heybetli hem de cesur olarak niteleyebileceğimiz işlere imza atanEduardo Souto de Moura, beş yıl süresince Alvaro Sizanın yanında piştikten sonra,1980de kendi ofisini açtı. Özel konut projeleri ile başladığı kişisel kariyerini; sinema salonları, ticaret merkezleri, oteller, sanat galerileri ve müzeler, eğitim yapıları, ulaşım ve spor alt yapıları gibi çok çeşitli alanlarda gerçekleştirdiği altmışa yakın projeile pekiştiren mimarın eserlerine, ülkesi Portekiz başta olmak üzere; İspanya, İtalya, İsviçre, Almanya, Birleşik Krallık gibi diğer Avrupa ülkelerinde rastlamak mümkün.



“Bom Jesus”da konut, Braga, Portekiz (1989-1994). Fotolar: Luis Ferreira Alves

Mimarlık dünyasının en prestijli ödülünü kazanmanın şaşkınlığı ve heyecanını yaşayan mimar, duygularını şu sözlerle aktardı: “Pritzker Ödülünün bu seneki sahibi olduğumu öğrendiğimde, başta buna pek inanamadım. Durumun gerçek olduğunu fark ettiğimde ise büyük bir onur duydum. Ödüle değer görülen ikinci Portekizli mimar olmak ise benim için ayrı bir öneme sahip.”



Portekiz, Amaresteki “Santa Maria do Bourro” manastırının otele dönüştürülmesi projesi. Fotolar: Luis Ferreira Alves

Sizanın öğrencisi, Miesin ruh ikizi

Eduardo Souto de Mouranın uluslararası arenada tanınır hale gelmesi, 2005teSerpentine Gallery için, ustası Alvaro Siza ve Cecil Balmond ile birlikte tasarladıkları pavyon ile olmuştu. Pritzker jürisinin Mouraya kanının ısınmasının ardında, geçtiğimiz günlerde 125inci doğum yıldönümü kutlanan bir duayenin ismi zikrediliyor: Mesleki çevrelerce “Miesyen bir mimar” olarak kabul gören Eduardo Souto de Mouranın bu özelliği jüri raporuna bakın nasıl yansıyor: “Mies van der Rohenin, bin yıllık bir taşı kullanırken ya da ultramodern bir detaydan esinlenirken kendine duyduğu güvene Souto de Mourada rastlıyoruz”.

Jüri Başkanı Lord Palumbo, ödülün açıklanmasının ardından yaptığı değerlendirmede; “Souto de Moura, yapılarında; otorite ve tevazu, ihtişam ve incelik, dışa açık olma ve mahremiyet gibi karşıt özellikleri bir arada sunabilmek gibi benzersiz bir yeteneğe sahip” dedi.

Devamı için: http://www.mimarizm.com/Haberler/HaberDetay.aspx?id=51096


Yorumlar

yorumlar

Yazar Hakkında

Benzer yazılar

Yanıt verin.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir